Pipistrel Velis Electro z nagrodą Plane of the Year

Pipistrel Velis Electro z nagrodą Plane of the Year

Z przyjemnością chcieliśmy się z Wami podzielić informacją, że elektryczny samolot Pipistrel Velis Electro otrzymał nagrodę Plane of the Year 2020 przyznawaną przez Plane&Pilot Magazine. Druga nagroda w tej kategorii została przyznana turbinowemu samolotowi Epic E1000.

Jeśli przyszłość lotnictwa jest elektryczna, to właśnie patrzysz w przyszłość” - oświadczyła redakcja magazynu Plane & Pilot, mając na myśli pierwszy na świecie w pełni elektryczny certyfikowany przez EASA samolot (EASA.A.573 TCDS), który jest w seryjnej produkcji.

„Nic w Velisie nie jest przypadkowe” - napisał Plane & Pilot.
Każdy element jego projektu ma na celu uczynienie lotu elektrycznego nie tylko możliwym, ale także praktycznym.
Dwumiejscowy samolot Velis Electro przeznaczony przede wszystkim do szkolenia pilotów do licencji PPL(A), może się pochwalić napędem elektrycznym o napięciu 345 VDC, zbudowanym w oparciu o chłodzony cieczą silnik (58kW) i opracowany przez Pipistrela system akumulatorów o łącznej pojemności 24,8 kWh. Takie połączenie daje mu możliwość godzinnego lotu. Następnie ładowanie baterii z poziomu 35% do 95% zajmuje ok. 90 minut.

Dzięki niskiemu poziomowi hałasu, Velis Electro może z powodzeniem być wykorzystywany w do lotów w okolicy obszarów miejskich, bez negatywnego oddziaływania na jakość życia okolicznych mieszkańców. Dzięki silnikowi z certyfikatem typu i odpornemu na uszkodzenia systemowi akumulatorów Velis Electro wykazał poziom bezpieczeństwa równoważny lub wyższy niż wymagany przez samoloty z napędem konwencjonalnym.

„Na przestrzeni lat Pipistrel pokazał, że produkcja wysokiej jakości, bardzo wydajnych lekkich samolotów, zapewniających najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie niskiego poziomu hałasu, niższej emisji spalin i lepszej efektywności paliwowej jest możliwa. Branża lotnicza będzie korzystać z tych osiągnięć w przyszłości, aby lotnictwo było cichsze i bardziej przyjazne środowisku."- powiedziała Isabel Goyer, redaktor naczelna magazynu Plane & Pilot.

Ivo Boscarol, właściciel firmy Pipistrel, zauważył, że pierwszy samolot z silnikiem tłokowym uzyskał certyfikat typu w 1927 r., pierwszy samolot z silnikiem odrzutowym uzyskał certyfikat typu w 1953 r., a następnie aż do do 2020 r., kiedy pierwszy samolot z silnikiem elektrycznym uzyskał certyfikat typu, nie było momentów przełomowych w napędach lotniczych.

20 lis 2020
Aktualności