Panthera
Dlaczego Panthera?
ELEGANCKA I SZYBKA
Panthera wyznacza nowe trendy w lotnictwie i jest dowodem, że można zbudować samolot, który:
- zabierze na pokład 4 osoby,
- będzie bezpieczny i komfortowy,
- będzie latał szybciej niż konkurencja (200 kts),
- zużywa paliwo samochodowe na poziomie 10 gal/h
- posiada zasięg 1800km
Taki właśnie powinien być certyfikowany samolot wg CS-23.
Samolot Panthera jest dolnopłatem wykonanym z nowoczesnych, lekkich i niezwykle wytrzymałych materiałów kompozytowych. Posiada tytanowe chowane podwozie pozwalające także na korzystanie z nieutwardzonych lądowisk.
Pipistrel postawił główny nacisk na bezpieczeństwo Panthery. Samolot standardowo wyposażony jest spadochronowy system ratunkowy GRS, który może zostać wystrzelony przy niskich i wysokich prędkościach, nawet na niewielkiej wysokości.
Panthera została zbudowana podobnie jak współczesne samochody i jest wyposażona w kontrolowane strefy zgniotu pochłaniające energię podczas uderzenia.
Lekka konstrukcja samolotu sprawia, że bezpieczna prędkość i wysokość są osiągane wyjątkowo szybko, przez co czas przebywania w tzw. strefie krytycznej jest bardzo krótki. Panthera posiada bardzo dobrą sterowność nawet przy niskich prędkościach oraz przewidywalne zachowanie przy i po przeciągnięciu.
Dlaczego Panthera?
BEZPIECZNA KONSTRUKCJA
Samolot Panthera jest dolnopłatem wykonanym z nowoczesnych, lekkich i niezwykle wytrzymałych materiałów kompozytowych. Posiada tytanowe chowane podwozie pozwalające także na korzystanie z nieutwardzonych lądowisk.
Pipistrel postawił główny nacisk na bezpieczeństwo Panthery. Samolot standardowo wyposażony jest spadochronowy system ratunkowy GRS, który może zostać wystrzelony przy niskich i wysokich prędkościach, nawet na niewielkiej wysokości.
Panthera jest wyjątkowa, ponieważ pozytywnie zakończyła pełny zakres prób korkociągowych i posiada dopuszczenie do zamierzonych korkociągów.
W ramach prób udowodniono, że w każdej konfiguracji samolot można w prosty sposób wyprowadzić z korkociągu.
Zgodnie z filozofią firmy Pipistrel, współczesny samolot powinien posiadać możliwość tradycyjnego wyprowadzenia z korkociągu, a system spadochronowy w Pantherze stanowi wyłącznie dodatkowe zabezpieczenie.
Pozytywnie zakończone próby na
KORKOCIĄGI
Panthera jest wyjątkowa, ponieważ pozytywnie zakończyła pełny zakres prób korkociągowych i posiada dopuszczenie do zamierzonych korkociągów.
Zobacz film pokazujący własności samolotu Panthera, przy 4 osobach na pokładzie z prawie pełnymi zbiornikami paliwa.
Materiały użyte przy konstrukcji samolotu miały za zadanie utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa załogi i musiały być lekkie by zapewnić nieprzeciętne osiągi. Spełnienie tych warunków byłoby niemożliwe bez zaawansowanych technologii kompozytowych. Większość samolotu zbudowana jest z kompozytów włókien węglowych z materiałami antystatycznymi oraz z Kevlaru.
Podwozie Panthery skonstruowane jest z tytanu, uzyskując tym samym wysoką wytrzymałość, charakterystykę pochłaniającą energię i minimalną wagę. Całość podsystemów Panthery sterowana jest elektrycznie, unikając zastosowania ciężkich systemów hydraulicznych.
Tablica przyrządów została zaprojektowana tak, by otaczała pilota i zapewniał bardzo dobrą widoczność na zewnątrz. Wnętrze samolotu zostało zaprojektowane z użyciem centralnego pałąka pomiędzy pilotami, dzięki czemu uzyskano świetną widoczność do przodu oraz na boki, podnosząc bezpieczeństwo lotu.
Awionika samolotu skupiona jest wokół dwóch 10" urządzeń Garmin PFD/MFD (Primary Function Display/Mulifunction Display) oraz Garmina serii GTN z ekranem dotykowym posiadającym System Zarządzania Lotem (Flight Management System). Garmin GTN 750Xi i 650Xi z ułatwiają nawigację i graficzne planowanie lotu.
Dodatkowo na kokpicie możesz znaleźć informacje dotyczące terenu, innego ruchu lotniczego i alarmy pogodowe.
Kabina jest istnym dziełem sztuki. Została zaprojektowana we współpracy z firmą BoxMark projektującą wnętrza samochodów sportowych takich jak Bugatti, Lamborghini, czy Bentley.
Wnętrze samolotu zapewnia odpowiednią ilość miejsca do komfortowych podróży, nawet rosłych pasażerów. Dostęp do kabiny zapewniają 3 pary drzwi typu gullwing (dwa z przodu, jedne z tyłu). Siedzenia przednie są regulowane, tak samo jak i pedały.
Centralnie umieszczone drążki sterujące są bardzo ergonomiczne i dają uczucie siedzenia w samolocie sportowo/akrobacyjnym. Dostęp do przestrzeni bagażowej umożliwiają drzwi w rozmiarze standardowego bagażu podręcznego.
Wnętrze wykończone jest skórzaną tapicerką i oświetlone w technologii LED. O odpowiednią temperaturę w kabinie podczas lotu dba elektroniczna klimatyzacja. Ciekawostką może być panel słoneczny zamontowany w samolocie, który odpowiada za napęd wentylacji kabiny podczas postoju w dużym słońcu.
Zaprojektowana, aby zapewnić jak najmniejszy opór i maksymalną wydajność
Pipistrel wyznacza przyszłość lotów tym nowoczesnym i wydajnym samolotem. Panthera została zaprojektowana przy użyciu zaawansowanego oprogramowania do dynamiki płynów. Jej elegancki wygląd wynika z koncepcji projektowej mającej na celu zmniejszenie oporu powietrza i obniżenie zużycia paliwa. Dzięki zaawansowanej technologii Panthera jest lekka i jednocześnie napędzana 260 konnym silnikiem Lycoming IO-540-V4A5.
Zobacz jak wygląda
PANTHERA
Panthera została zaprojektowana wykorzystując współczesne techniki projektowania zestawione z ponad 25 letnim doświadczeniem lotniczym firmy Pipistrel. Samolot został całkowicie zaprojektowany przy wykorzystaniu komputerowych narzędzi w każdym jednym detalu, tak aby jego ergonomia była jak najlepsza. Na podstawie komputerowych symulacji określono zachowanie samolotu w locie, zanim jeszcze powstały elementy do jego budowy.
Mając na uwadze świetną aerodynamikę Panthery, przy projektowaniu nie zapomniano o tym, że kabina ma pomieścić cztery osoby. Panthera pozwala na komfortowe podróżowanie czterech dorosłych osób w luksusowych warunkach. Dbałość o szczegóły jest bardzo dobrze widoczna od samych elementów płatowca, aż po wyposażenie samolotu.