FAQ

Jakie uprawnienia są potrzebne, żeby móc latać samolotem?

Żeby móc latać samolotem ultralekkim niezbędne jest uzyskanie Świadectwa Kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego (UACP) z uprawnieniem do pilotowania samolotu ultralekkiego lądowego UAP(L). Szkolenie do uzyskania tego uprawnienia obejmuje zajęcia teoretyczne (mogą być prowadzone w formie e-learningu) oraz 28h zajęć praktycznych (lotów). Samolotem ultralekkim można również latać posiadając licencję LAPL(A), PPL(A), CPL(A) lub ATPL z uprawnieniem SEP(L) lub czeskie uprawnienie Pilotni Prukaz wydane przez LAA.

Wyjątek stanowi czteroosobowy samolot Pipistrel Panthera, do którego pilotowania wymagana jest min. licencja pilota turystycznego LAPL(A), PPL (A) lub wyższa.

Według przepisów posiadając UACP możemy lecieć samolotem UL, którego MTOW (maksymalna masa startowa) nie przekracza 495kg (lub w niektórych przypadkach 600kg) i zabiera na pokład nie więcej niż dwie osoby.

Ile kosztuje zdobycie uprawnień i ile czasu to zajmuje?

W zależności od ośrodka wyszkolenia ceny szkolenia do uzyskania świadectwa kwalifikacji UACP kształtują się w okolicy 30 tys. zł. W zależności od typu samolotu, na którym prowadzone jest szkolenie oraz formy części teoretycznej ceny mogą być różne.

Kiedy można latać samolotem ultralekkim?

Samolotem ultralekkim ze świadectwem kwalifikacji można latać w ciągu dnia (pół godziny przed wschodem słońca i pół godziny po zachodzie słońca). Samolot ultralekki może zostać również dopuszczony do lotów nocnych VFR, pod warunkiem posiadania specjalnego wyposażenia. Oferowane przez nas samoloty mogą zostać dopuszczone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego do lotów nocnych.

Na jakim paliwie latają samoloty samoloty ultralekkie?

Samoloty ultralekkie wyposażone są w silniki ROTAX. Producent zaleca używanie paliwa samochodowego bezołowiowego PB95 lub PB98, które jest zdecydowanie tańsze i bardziej dostępne niż paliwo lotnicze. Można również stosować paliwo lotnicze AVGAS.

Co ile trzeba wykonywać przeglądy serwisowe i gdzie je można wykonać?

Nowy samolot wymaga pierwszego przeglądu po 25h. Następne przeglądy wykonywane są odpowiednio po 100h, 200h, 300h itd. Interwał obsług serwisowych wynosi 100h lub rok, w zależności co następuje wcześniej.

Przegląd samolotu można wykonać w Bielsku‑Białej (EPBA), okolicach Łodzi lub Słupsku.

Czy mogę latać po całej Unii Europejskiej?

Oczywiście, że tak. Uprawnienia pilota oraz dokumentacja samolotu wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego są uznawane na terenie całej Unii Europejskiej.

Jakie wyposażenie dodatkowe może zostać zamontowane do samolotu?

Lista wyposażenia dodatkowego, które może zostać zamontowane ujęte jest w arkuszu cennika danego samolotu. Obejmuje ono m.in. radiostacje, transpondery, glass-cockpity, autopilota itp. Jeśli dana pozycja wyposażenia nie widnieje na liście opcji, prosimy o kontakt celem weryfikacji możliwości zabudowy danego wyposażenia i kosztów z tym związanych.

Ile jest w Polsce miejsc, gdzie można wylądować samolotem ultralekkim?

Jest ich ponad 500, poniżej zamieszczamy mapkę lądowisk w Polsce:

Pełna mapa lądowisk wraz ze szczegółami dostępna jest pod adresem www.lotniska.dlapilota.pl

Ponadto posiadając przydomową działkę o długości ok. 400m można zgodnie z prawem użytkować (starty i lądowania) samolot ultralekki.

Mam swoją dużą działkę. Czy mogę na niej lądować?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami samolotem ultralekkim można lądować na zgłoszonych lotniskach, lądowiskach oraz na nieruchomościach własnych lub za zgodą właściciela takiej nieruchomości. Co to znaczy w praktyce? Oznacza to, że samolotem ultralekkim można lądować na swojej działce, lub sąsiada (za jego zgodą). Ponadto operowanie z takiej nieruchomości gruntowej i nie wymaga to żadnego zgłoszenia ani w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, ani w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, przez co nie wiąże się to z dodatkowymi kosztami.

Podstawa prawna: art.93a ust.1 i art.33 ust.2 znowelizowanej ustawy Prawo Lotnicze oraz Załącznik nr II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

W jaki sposób można kupić samolot?

Istnieje wiele możliwości zakupu. Samolot może zostać zakupiony bezpośrednio przez klienta lub za pośrednictwem instytucji finansującej w formie leasingu. W tym zakresie współpracujemy z kilkoma towarzystwami, które mogą przygotować oferty finansowania. Koszty związane z zakupem samolotu mogą stanowić koszt w prowadzeniu firmy, a dodatkowo od zakupu samolotu można odliczyć cały podatek VAT.

Jaki jest czas oczekiwania na nowy samolot?

W związku z tym, że każdy samolot produkowany jest wg indywidualnego zamówienia klienta, fabryka nie posiada stanów magazynowych. Okres oczekiwania na nowy samolot wynosi ok. 4-8 miesięcy. Prosimy o kontakt w celu sprawdzenia aktualnych terminów dostaw w fabryce.

Czy mogę kupić samolot na firmę?

Oczywiście, że tak. Średnio co drugi samolot w Polsce zarejestrowany jest właśnie na firmę. Pod względem podatkowym, od samolotu i paliwa do samolotu można odliczyć pełny podatek VAT. Samoloty ze względu na optymalizację struktury kosztowej najczęściej finansowane są w formie leasingu operacyjnego.

Czy od samolotu ultralekkiego można odliczyć podatek VAT?

Tak, przy zakupie samolotu ultralekkiego do prowadzenia działalności gospodarczej można odliczyć podatek VAT w całości. Pełne odliczenie podatku VAT dotyczy również paliwa do samolotu ultralekkiego.

Czy przy zakupie samolotu mogę liczyć na pomoc przy jego rejestracji?

Z naszej strony zapewniamy pełną pomoc, niezbędną przy rejestracji nowego samolotu. Klient pokrywa wyłącznie koszty opłat urzędowych, natomiast my reprezentujemy jego interesy przed krajowym nadzorem lotniczym. Klient przy odbiorze samolotu otrzymuje dokumenty, które od razu pozwalają na jego użytkowanie. Samolot przy odbiorze jest w stanie gotowym do lotu - pod względem prawnym i technicznym.

Czy przy zakupie zapewniane jest przeszkolenie na typ?

Oczywiście, że tak. Zawsze zapewniamy nowemu właścicielowi przeszkolenie na typ, tak by jako pilot czuł się w samolocie komfortowo i bezpiecznie.

Chcę kupić samolot ultralekki 4 lub 6 osobowy. Czy macie taki w ofercie?

Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami samoloty ultralekkie mogą posiadać nie więcej niż dwa miejsca.
Z tego powodu nie ma samolotów ultralekkich 4 lub 6 osobowych.

Jakie są roczne koszty ubezpieczenia samolotu?

Obowiązkowym ubezpieczeniem samolotu jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej OC. Aktualnie roczny koszt ubezpieczenia OC wynosi ok. 3000zł. W przypadku chęci posiadania ubezpieczenia AeroCasco, należy liczyć się z rocznym kosztem ok. 2,5-3,5% wartości samolotu. Warto wspomnieć, że samolot nie musi posiadać ciągłości ubezpieczenia, także można wykupić je jedynie na sezon lotniczy, czyli np. na okres od Marca do Października.

Czy istnieje możliwość zakupu używanego samolotu?

Tak, jest taka możliwość. Od czasu do czasu pojawia się u nas samolot używany na sprzedaż. Prosimy o kontakt w celu sprawdzenia aktualnej oferty.
Dodatkowo jesteśmy w stanie zapewnić doradztwo techniczne oraz pomoc w zakresie sprowadzenia i rejestracji samolotu w Polsce.

Ile kosztuje nowy samolot UL?

Cena nowego samolotu UL zależy od modelu oraz wybranego wyposażenia. Najczęściej jest to zakres cenowy 160-250.000 EUR netto. W takim budżecie można kupić nowy samolot UL dobrze wyposażony m.in. w przestawne śmigło, spadochron ratunkowy, awionikę typu glass-cockpit z autopilotem, radio, transponder.

Jeśli jesteś zainteresowany przygotowaniem indywidualnej oferty cenowej, skontaktuj się z nami:
mailowo biuro@skydream.pl lub
telefonicznie +48 32 411 01 53

Pomożemy  Ci w dobraniu odpowiedniego modelu samolotu oraz optymalizacji wyposażenia.

Gdzie można zobaczyć oferowane przez Was samoloty?

Nasz salon mieści się w Gliwicach, gdzie można zobaczyć niektóre modele z naszej oferty.
Przed odwiedzinami prosimy o kontakt, w celu potwierdzenia jakie modele aktualnie są dostępne na ekspozycji.

Czy oferujecie leasing samolotu?

Tak, jak najbardziej.
Większość dostarczanych przez nas samolotów jest finansowana właśnie w formie leasingu.
Leasing samolotu możliwy jest na okres od 3 do 5 lat, przy wpłatach początkowych od 20% do 45%. Ostateczne koszty zależą m.in. od długości trwania leasingu, wysokości opłaty początkowej, a także wartości wykupu.
W celu przygotowania symulacji leasingu skontaktuj się z nami.