Panthera

Panthera udowadnia, że można latać 370km/h na dystansach 1800km i to z 4 osobami na pokładzie. Dodatkowo zużywając zaledwie 10 gal/h paliwa samochodowego..

Panthera wyznaczyła nowy kierunek w segmencie certyfikowanych samolotów General Aviation.

Pantera

Dlaczego Panthera?

ELEGANCKA I SZYBKA

 

Samolot Panthera jest dowodem, że można zbudować samolot, który:

  • zabierze na pokład 4 osoby,
  • będzie bezpieczny i komfortowy,
  • będzie latał szybciej niż konkurencja (370km/h),
  • zużywa paliwo samochodowe na poziomie 10 gal/h
  • posiada zasięg 1800km.

 

Taki właśnie powinien być certyfikowany samolot wg CS-23. Panthera wyznacza nowe trendy w lotnictwie.

 

Dlaczego Panthera?

BEZPIECZNA KONSTRUKCJA

 

Samolot Panthera jest dolnopłatem wykonanym z nowoczesnych, lekkich i niezwykle wytrzymałych materiałów kompozytowych.  Posiada tytanowe chowane podwozie pozwalające także na operowanie  z nieutwardzonych lądowisk.

Pipistrel postawił główny nacisk na bezpieczeństwo Panthery. Samolot standardowo wyposażony jest spadochronowy system ratunkowy GRS, który może zostać wystrzelony przy niskich i wysokich prędkościach, nawet na niewielkiej wysokości. P

anthera została zbudowana podobnie jak współczesne samochody i jest wyposażona w kontrolowane strefy zgniotu pochłaniające energię podczas uderzenia.

Lekka konstrukcja samolotu sprawia, że bezpieczna prędkość i wysokość są osiągane wyjątkowo szybko, przez co czas przebywania w tzw. strefie krytycznej jest bardzo krótki.

Panthera posiada bardzo dobrą sterowność nawet przy niskich prędkościach oraz przewidywalne zachowanie przy i po przeciągnięciu.

Pozytywnie zakończone próby na

KORKOCIĄGI

 

 

Panthera jest wyjątkowa, ponieważ pozytywnie zakończyła pełny zakres prób korkociągowych i posiada dopuszczenie do zamierzonych korkociągów.

W ramach prób udowodniono, że w każdej konfiguracji samolot można w prosty sposób wyprowadzić z korkociągu.

Zgodnie z filozofią firmy Pipistrel, współczesny samolot powinien posiadać możliwość tradycyjnego wyprowadzenia z korkociągu, a system spadochronowy w Pantherze stanowi wyłącznie dodatkowe zabezpieczenie.

 

Zobacz film pokazujący własności samolotu Panthera, przy 4 osobach na pokładzie z prawie pełnymi zbiornikami paliwa.

 

 

Nowoczesne kompozyty

Materiały użyte przy konstrukcji samolotu miały za zadanie utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa załogi i musiały być lekkie by zapewnić nieprzeciętne osiągi. Spełnienie tych warunków byłoby niemożliwe bez zaawansowanych technologii kompozytowych.Większość samolotu zbudowana jest z kompozytów włókien węglowych z materiałami antystatycznymi oraz z Kevlaru.

Podwozie Panthery skonstruowane jest z tytanu, uzyskując tym samym wysoką wytrzymałość, charakterystykę pochłaniającą energię i minimalną wagę. Całość podsystemów Panthery sterowana jest elektrycznie, unikając zastosowania ciężkich systemów hydraulicznych.

Panthera

Przyrządy

Tablica przyrządów została zaprojektowana tak, by otaczała pilota i zapewniał bardzo dobrą widoczność na zewnątrz. Wnętrze samolotu zostało zaprojektowane z użyciem centralnego pałąka pomiędzy pilotami, dzięki czemu uzyskano świetną widoczność do przodu oraz na boki, podnosząc bezpieczeństwo lotu.

Awionika samolotu skupiona jest wokół dwóch 10" urządzeń Garmin PFD/MFD (Primary Function Display/Mulifunction Display) oraz Garmina serii GTN z ekranem dotykowym posiadającym System Zarządzania Lotem (Flight Management System). Garmin GTN 750 i 635 z ułatwiają nawigację i graficzne planowanie lotu.

Dodatkowo na kokpicie znajdziesz informacje dotyczące terenu, innego ruchu lotniczego TCAS i alarmy pogodowe. Transponder i panel audio są zintegrowane z systemem Garmin GTN 750.

Kabina

Kabina jest istnym dziełem sztuki. Została zaprojektowana we współpracy z firmą BoxMark projektującą wnętrza samochodów sportowych takich jak Bugatti, Lamborghini, czy Bentley

Wnętrze samolotu zapewnia odpowiednią ilość miejsca do komfortowych podróży, nawet rosłych pasażerów. Dostęp do kabiny zapewniają 3 pary drzwi typu gullwing (dwa z przodu, jedne z tyłu). Siedzenia przednie są regulowane, tak samo jak i pedały.

Centralnie umieszczone drążki sterujące są bardzo ergonomiczne i dają uczucie siedzenia w samolocie sportowo/akrobacyjnym. Dostęp do przestrzeni bagażowej umożliwiają drzwi w rozmiarze standardowego bagażu podręcznego. 

Wnętrze wykończone jest skórzaną tapicerką i oświetlone w technologii LED. O odpowiednią temperaturę w kabinie podczas lotu dba elektroniczna klimatyzacja. Ciekawostką może być panel słoneczny zamontowany w samolocie, który odpowiada za napęd wentylacji kabiny podczas postoju w dużym słońcu.

Panthera to jedyny samolot, który ma do wyboru

3 WERSJE NAPĘDU

 

  • Panthera

Napędzana spalinowym silnikiem Lycoming IO-390 lub IO-540V, Panthera jest wyznacznikiem wydajności przy prędkości przelotowej 370km/h i spalaniu ok. 10 gal/h lotu.  Ładowność i zasięg nie są kompromisem - 4 osoby na pokładzie spokojnie mogą przemieścić się na odległości większe niż 1000 NM.

  • Panthera Hybrid

Silnik hybrydowy o mocy 200kW wspomagany systemem baterii i generatorów jest prawdziwą rewolucją w świecie awiacji. Samolot posiada możliwość cichych startów i lądowań przy użyciu wyłącznie silnika elektrycznego. Możliwość operowania z krótkich lądowisk, szybkie wznoszenie, świetna aerodynamika, duży zasięg są cechami Panthery i dodatkowo zostały osiągnięte przy silniku hybrydowym. Taka filozofia jest krokiem naprzód w rozwoju światowej awiacji.

  • Panthera Electro

Ta wersja Panthery zasilana jest silnikiem elektrycznym o mocy 200kW i dedykowana jest osobom, którzy przywiązują nadzwyczajną wagę tematom ochrony środowiska. Samolot ma pokazać, że latać w zupełnej ciszy, efektywnie, przy braku emisji substancji szkodliwych do środowiska i minimalnych kosztach. Panthera Electro jest przygotowana na nowe systemy baterii przyszłości, które będą mogły zwiększyć jej zasięg. Lot na silniku elektrycznym zdecydowanie wpłynie na administracje rządowe, które zaczną aprobować tanie i przyjazne środowisku loty.

Panthera to jedyny samolot, który ma do wyboru

3 WERSJE NAPĘDU

 

  • Panthera

Napędzana spalinowym silnikiem Lycoming IO-390 lub IO-540V

 

  • Panthera Hybrid

Silnik hybrydowy o mocy 200kW wspomagany systemem baterii i generatorów jest prawdziwą rewolucją w świecie awiacji

 

  • Panthera Electro

Ta wersja Panthery zasilana jest silnikiem elektrycznym o mocy 200kW i dedykowana jest osobom, którzy przywiązują nadzwyczajną wagę tematom ochrony środowiska. 

Zobacz jak wygląda

PANTHERA

 

Panthera została zaprojektowana wykorzystując współczesne techniki projektowania zestawione z ponad 25 letnim doświadczeniem lotniczym firmy Pipistrel.

Samolot został całkowicie zaprojektowany przy wykorzystaniu komputerowych narzędzi w każdym jednym detalu, tak aby jego ergonomia była jak najlepsza. Na podstawie komputerowych symulacji określono zachowanie samolotu w locie, zanim jeszcze powstały elementy do jego budowy.

Mając na uwadze świetną aerodynamikę Panthery, przy projektowaniu nie zapomniano o tym, że kabina ma pomieścić cztery osoby. 

Panthera pozwala na komfortowe podróżowanie czterech dorosłych osób w luksusowych warunkach.

Dbałość o szczegóły jest bardzo dobrze widoczna od samych elementów płatowca, aż po wyposażenie samolotu..