+48 691 953 566
Virus SW – najszybszy górnopłatowy samolot ultralekki o zasięgu 1500kmVirus 912 – samolot ultralekki o zasięgu ponad 2000km, łączący cechy motoszybowca i samolotuVL-3 – szybki ultralekki dolnopłat z chowanym podwoziem z zasięgiem ponad 1600kmAlpha Trainer – ultralekki samolot do lotów szkoleniowych i rekreacyjnych w przystępnej cenieAlpha Electro – samolot ultralekki o napędzie elektrycznymSinus – 2 osobowy samolot ultralekki z doskonałością 1:28, szybowiec i samolot w jednymTaurus – 2 osobowy szybowiec ultralekki z możliwością samostartu i o doskonałość 1:41Panthera – rewolucja w segmencie GA - 4 miejsca, prędkość przelotowa 200kts i zasięg 1000 NMSURVEYOR - platforma lotnicza do zadań specjalnych

Virus SW – najszybszy górnopłatowy samolot ultralekki o zasięgu 1500km

Virus 912 – samolot ultralekki o zasięgu ponad 2000km, łączący cechy motoszybowca i samolotu

VL-3 – szybki ultralekki dolnopłat z chowanym podwoziem z zasięgiem ponad 1600km

Alpha Trainer – ultralekki samolot rekreacyjno-szkoleniowy w przystępnej cenie

Alpha Electro – samolot ultralekki o napędzie elektrycznym

Sinus – 2 osobowy samolot ultralekki z doskonałością 1:28, szybowiec i samolot w jednym

Taurus – 2 osobowy szybowiec ultralekki z możliwością samostartu i o doskonałość 1:41

Panthera – rewolucja w segmencie GA - 4 miejsca, prędkość przelotowa 200kts i zasięg 1000 NM

SURVEYOR - platforma lotnicza do zadań specjalnych

Informacje

Wprowadzenie i historia projektu

Wyobraź sobie niewiarygodnie ekonomiczny samolot, który będzie mógł zabrać Ciebie, twoich znajomych, rodzinę lub partnerów biznesowych gdziekolwiek i kiedykolwiek będziesz chciał.. Samolot, który będzie mógł lądować nawet na krótkich, trawiastych i asfaltowych lądowiskach.. Samolot zaprojektowany z myślą o tym, żebyś miał poczucie bezpieczeństwa, luksusu, był bardzo dobrze wygłuszony i przyjazny dla środowiska. Kilka lat temu mawiano, że to niemożliwe do osiągnięcia. Koncepcja firmy Pipistrel zaprzecza ludzkim domniemaniom że jest niemożliwe zbudowanie samolotu szybkiego i ekonomicznego, Pipistrel wygrał zawody NASA dwukrotnie, potwierdzając że można to osiągnąć. Mawiano również, że nie da się zbudować praktycznego w użytkowaniu samolotu elektrycznego. Zaprzeczono tej tezie w 2007 roku, kiedy to powstał seryjnie produkowany, dwuosobowy Taurus Electro.

Pipistrel Panthera

Pipistrel funkcjonuje zgodnie z koncepcją "nie naśladujemy, wprowadzamy innowacje!"

Panthera jest dowodem, że można zbudować samolot, który zabierze na pokład 4 osoby, będzie bezpieczny i komfortowy, będzie latał szybciej niż konkurencja (200kt), przy zużyciu paliwa na poziomie 10 gal/h i będzie posiadał zasięg 1000NM. Taki właśnie powinien być certyfikowany samolot wg CS/FAR-23. Panthera wyznacza nowe trend w lotnictwie.

Pipistrel Panthera

Innowacja

Panthera została zaprojektowana wykorzystując współczesne techniki projektowania zestawione z ponad 25 letnim doświadczeniem lotniczym firmy Pipistrel. Samolot został całkowicie zaprojektowany przy wykorzystaniu komputerowych narzędzi w każdym jednym detalu, tak aby jego ergonomia była jak najlepsza. Na podstawie komputerowych symulacji określono zachowanie samolotu w locie, zanim jeszcze powstały elementy do jego budowy.  Mając na uwadze świetną aerodynamikę Panthery, przy projektowaniu nie zapomniano o tym, że kabina ma pomieścić cztery osoby. Panthera pozwala na komfortowe podróżowanie czterech dorosłych osób w luksusowych warunkach.
Dbałość o szczegóły jest bardzo dobrze widoczna od samych elementów płatowca, aż po wyposażenie samolotu. Na przykład śmigło i system wydechowy są zaprojektowane tak, aby otrzymać maksymalne osiągi przy minimalnym hałasie, zwiększając komfort w kabinie. Wszystkie podsystemy samolotu są sterowane elektrycznie zaczynając od tytanowego podwozia, po klapy i trymer 3D, co wpływa na niewielką wagę rezygnując z ciężkich systemów hydraulicznych. Dodatkowo wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie w technologii LED, jest również wybitnym dziełem sztuki.

Osiągi

Panthera posiada bardzo dużą wydajność dzięki świetnej aerodynamice, chowanemu podwoziu z tytanu, lekkiej strukturze kompozytowej, indywidualnie zaprojektowanemu śmigłu i dopracowanego systemu wydechowego. Osiągnięcie? 10 gal/h lotu (38 l/h) przy prędkości przelotowej 200kt (370 kmh).
Zasięg 1000NM (ponad 1900km) jest osiągalny przy dowolnym załadunku samolotu.  Podwozie wykonane z tytanu jest wystarczająco solidne by operować również z lotnisk trawiastych.
Panthera patrzy w przyszłość, przez pryzmat idei Ecolution, dbając o środowisko naturalne i oferowana jest zarówno w wersji elektrycznej, jak i hybrydowej. Żaden inny samolot nie jest w stanie konkurować z Pantherą.

Obejrzyj jak wygląda Panthera:

Wersje:

Panthera

Napędzana nowoczesnym i zaufanym silnikiem Lycoming IO-390 lub IO-540V, Panthera jest wyznacznikiem wydajności przy prędkości przelotowej 200kt i spalaniu ok. 10 gal/h lotu, zamiast ok. 17 gal/h jak u konkurencji. Tytanowe , chowane podwozie pozwala na operowanie nawet z krótkich trawiastych lądowisk. Ładowność i zasięg nie są kompromisem - 4 osoby na pokładzie spokojnie mogą przemieścić się na odległości większe niż 1000 NM.

Panthera Hybrid

Silnik hybrydowy o mocy 200kW wspomagany systemem baterii i generatorów jest prawdziwą rewolucją w świecie awiacji. Samolot posiada możliwość cichych startów i lądowań przy użyciu wyłącznie silnika elektrycznego. Możliwość operowania z krótkich lądowisk, szybkie wznoszenie, świetna aerodynamika, duży zasięg są cechami Panthery i dodatkowo zostały osiągnięte przy silniku hybrydowym. Taka filozofia jest krokiem naprzód w rozwoju światowej awiacji.

Panthera Electro

Ta wersja Panthery zasilana jest silnikiem elektrycznym o mocy 200kW i dedykowana jest osobom, którzy przywiązują nadzwyczajną wagę tematom ochrony środowiska. Samolot ma pokazać, że latać w zupełnej ciszy, efektywnie, przy braku emisji substancji szkodliwych do środowiska i minimalnych kosztach. Panthera Electro jest przygotowana na nowe systemy baterii przyszłości, które będą mogły zwiększyć jej zasięg. Lot na silniku elektrycznym zdecydowanie wpłynie na administracje rządowe, które zaczną aprobować tanie i przyjazne środowisku loty.

Kabina

Kabina jest istnym dziełem sztuki. Została zaprojektowana we współpracy z firmą BoxMark projektującą wnętrza samochodów sportowych takich jak Bugatti, Lamborghini, czy Bentley. Koszt zaprojektowania i wykonania wnętrza Panthery wyniósł 1.7 mln EUR. Wnętrze samolotu zapewnia odpowiednią ilość miejsca do komfortowych podróży, nawet rosłych pasażerów. Dostęp do kabiny zapewniają 3 pary drzwi typu gullwing (dwa z przodu, jedne z tyłu). Siedzenia przednie są regulowane, tak samo jak i pedały. Centralnie umieszczone drążki sterujące są bardzo ergonomiczne i dają uczucie siedzenia w samolocie sportowo/akrobacyjnym. Dostęp do przestrzeni bagażowej umożliwiają drzwi w rozmiarze standardowego bagażu podręcznego. Ponadto do przestrzeni bagażowej jest dostęp z wnętrza  podczas lotu. Wnętrze wykończone jest skórzaną tapicerką i oświetlone w technologii LED. O odpowiednią temperaturę w kabinie podczas lotu dba elektroniczna klimatyzacja. Ciekawostką może być panel słoneczny zamontowany w samolocie, który odpowiada za napęd wentylacji kabiny podczas postoju w dużym słońcu.

Awionika i panel instrumentów

Panel instrumentów został zaprojektowany tak, by otaczał pilota i zapewniał bardzo dobrą widoczność na zewnątrz. Wnętrze samolotu zostało zaprojektowane z użyciem centralnego pałąka pomiędzy pilotami, dzięki czemu uzyskano świetną widoczność do przodu oraz na boki, podnosząc bezpieczeństwo lotu.
Awionika samolotu skupiona jest wokół Garmina 500 PFD/MFD (Primary Function Display/Mulifunction Display) oraz Garmina serii GTN z ekranem dotykowym posiadającym System Zarządzania Lotem (Flight Management System). Garmin GTN 750 i 635 z ułatwiają nawigację i graficzne planowanie lotu. Wystarczy, że narysujesz palcem trasę, którą chcesz lecieć a autopilot za nią podąży. Dodatkowo na kokpicie znajdziesz informacje dotyczące terenu, innego ruchu lotniczego TCAS i alarmy pogodowe. Transponder i panel audio są zintegrowane w Garminie GTN 750.

Materiały

Materiały użyte przy konstrukcji samolotu miały za zadanie utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa załogi i musiały być lekkie by zapewnić nieprzeciętne osiągi. Spełnienie tych warunków byłoby niemożliwe bez zaawansowanych technologii kompozytowych. Większość samolotu zbudowana jest z kompozytów włókien węglowych z materiałami antystatycznymi oraz z Kevlaru. Podwozie Panthery skonstruowane jest z tytanu, uzyskując tym samym wysoką wytrzymałość, charakterystykę pochłaniającą energię i minimalną wagę. Całość podsystemów Panthery sterowana jest elektrycznie, unikając zastosowania ciężkich systemów hydraulicznych.

Bezpieczeństwo

Pipistrel postawił główny nacisk na bezpieczeństwo Panthery. Samolot standardowo wyposażony jest spadochronowy system ratunkowy GRS, który może zostać wystrzelony przy niskich i wysokich prędkościach, nawet na niewielkiej wysokości. Panthera została zbudowana podobnie jak współczesne samochody i jest wyposażona w kontrolowane strefy zgniotu pochłaniające energię podczas uderzenia. Siedzenia i pasy bezpieczeństwa spełniają najbardziej restrykcyjne standardy CS FAR-23. Widoczność z miejsca pilota jest niemalże nieograniczona, przez to że nad jego głową przebiega tylko jeden wspornik, na którym zamontowane są drzwi. Taka konstrukcja pozwala pilotowi kontrolować bez jakichkolwiek utrudnień sytuację na zewnątrz samolotu. Sam kokpit samolotu został wyposażony w audiowizualne systemy alarmowe przekazujące informacje o zbliżaniu się do terenu, przeciągnięciu, problemach z silnikiem itp. Lekka konstrukcja samolotu sprawia, że bezpieczna prędkość i wysokość są osiągane wyjątkowo szybko, przez co czas przebywania w tzw. strefie krytycznej jest bardzo krótki. Panthera posiada bardzo dobrą sterowność nawet przy niskich prędkościach oraz przewidywalne zachowanie przy i po przeciągnięciu.

Film z prób korkociągowych

 

Nagrody

Podczas targów AERO 2012 we Friedrichshafen przyznano Pantherze nagrodę. Do nagrody nominowane są samoloty za najlepszy design i wprowadzenie innowacji na rynku lotniczym. Panthera została uznana za Najlepszy Nowy 4-osobowy Statek Powietrzny (Best New Four-Seat Aircraft).

Masz dodatkowe pytania? Śmiało dzwoń 691 95 35 66 lub pisz na biuro@skydream.pl a postaramy się udzielić dodatkowych informacji.

Copyright by Skydream sp. z o. o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Strony Internetowe CMS

Spółka zarejestrowana pod numerem KRS 0000413056, Sąd Rejonowy Katowice Wydział VIII Gospodarczy KRS NIP 652-172-24-43 REGON 242876957 Wysokość kapitału zakładowego 50 000 PLN
"Niniejsza strona www ma jedynie charakter informacyjny i nie stanowi oferty w myśl prawa handlowego"